Ginny L. Yttrup, Gevangen woorden

Gevangen woorden‘Ik verzamel woorden. Ik bewaar ze in een doosje in mijn hoofd. Ik zou ze het liefst in een echte doos bewaren, in een heel mooie, een schoenendoos, misschien beplakt met bloemetjespapier. En elke keer als ik er zin in heb, zou ik de doos openen, er velletjes papier uitnemen en de woorden lezen en ze allemaal tegelijk voelen. De doos zou ik dan kunnen verstoppen. Maar de woorden zijn veiliger in mijn hoofd. Daar kan hij ze niet van me afpakken.’
De tienjarige Kaylee Wren praat niet meer sinds haar aan drugs verslaafde moeder haar aan haar lot overliet bij een gevaarlijke man in een afgelegen hut. Met de stilte als haar enige schuilplaats, leert Kaylee woorden uit een woordenboek dat haar moeder achterliet.
Sierra Dawn is 34, kunstenares, en alleenstaand. Haar leven wordt beheerst door schuldgevoelens, die een gelukkige toekomst in de weg staan. Ze probeert haar pijn en verdriet te verdringen en controle te houden over haar leven, maar twaalf jaar na de dag dat haar dochter overleed, begint ze die controle langzaam te verliezen. Dat is de dag dat haar pad dat van de kwetsbare Kaylee kruist…

Wat een bloedstollend mooi verhaal! De karaktertekening van Kaylee is zo goed geschreven, dat je tijdens het lezen van het boek álles wilt doen om haar te helpen. Ze is zo kwetsbaar, zo onschuldig, en ontzettend echt. In Ginny Yttrups briefje aan de lezer, aan het eind van het boek, schrijft ze dat één op de vier vrouwen seksueel wordt misbruikt voor ze de leeftijd van achttien hebben bereikt.

Niet alleen het leven van Kaylee, maar ook dat van Sierra Dawn is  vol pijn en verdriet. Waar Kaylee een slachtoffer is, voelt Sierra zich een dader, de moordenaar van haar eigen kind. Door het helpen van Kaylee wordt het gat in haar leven, na twaalf jaar, eindelijk opgevuld.

Het boek heeft een heel duidelijk christelijke boodschap. Kaylee en Sierra kunnen het verleden niet loslaten, tot de waarheid is uitgesproken. Ze lezen samen in de Bijbel uit Johannes 8:32: ‘U zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken’. Samen praten ze over de som praten+waarheid=vrijheid, en de som Jezus=waarheid=vrijheid. Ik citeer: ‘Niet het praten maakt je vrij. Alleen Jezus kan dat doen.’ (blz. 325)

Meeslepend van de eerste tot de laatste bladzijde.

Klik hier om Gevangen woorden te kopen.

Over Maaike van Beek

What I like: my husband, my family, Montana, christian fiction, cooking, baking, eating, gardening.
Dit bericht werd geplaatst in Contemporary, Novels en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Ginny L. Yttrup, Gevangen woorden

  1. Het is een prachtig boek.

Geef een reactie

